Křižanov : Stejný jmenovatel - tupá arogance ANO

 V Křižanově lidé demonstrují proti zrušení rychlíkové zastávky -  

 a mě to zaujalo. Protože tamní trať dobře znám, dosti často po ní jezdím, právě díky případům u žďárského soudu.

Možná - na úvod - trochu historického exkurzu : Znalým připomene, neznalé dovzdělá...

Z Prahy do Brna je možné vlakové spojení dvojí cestou : První, řekněme, historickou, tedy přes Českou Třebovou.

Druhou, řekněme, novější, přes Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou. Ta byla postavena až po válce (té zatím poslední). Na této trati leží i Křižanov.

Proč - z Prahy do Brna - tedy na spojnici mezi dvěma hlavními městy země - jsou dvě trati ? A - co většinou lidé ani netuší - stejně dlouhé ?? (Já si třeba dlouho myslel, že ta přes Žďár je kratší, a proto byla po válce vybudována - leč není to pravda - je kratší o jediný kilometr - tedy o nic).

Kdo nezná historii, bude ji muset prožít znovu - proto je lépe ji znát.

A za vznikem druhé trati, té přes Žďár, nestálo nic jiného než strach z toho, že se bude historie opakovat.

Která ?

Ta z roku 1938.

Tehdy hitlerovské Německo - po mnichovské kapitulaci - začalo - 1. října - zabírat naše pohraničí, označované jako Sudety. Do Sudet připadlo i - tehdy z větší části německé - Svitavsko, především pak město Svitavy samotné (pozdější Spielbergův hrdina Oskar Schindler byl přece právě ze Svitav)  .  

A - tehdy jediná - spojnice mezi Prahou a Brnem - byla přerušena. Vedla ze dne na den přes území cizího státu. Co horšího - krajně nepřátelského státu.  Při tehdy mnohem skromnější dopravě silniční - to byla pro ekonomiku země smrtelná rána. A nejen pro ekonomiku, ale především pro obranyschopnost. Němci na ní totiž mohli přerušit provoz, kdy se jim zlíbilo. Což samozřejmě platilo nejen pro dopravu osobní, ale především pro dopravu nákladní - a tedy i vojenskou - a v případě ozbrojeného konfliktu bylo zjevné, že po železnici nebude možné z průmyslových Čech zásobovat vojenské jednotky na Moravě  - a naopak.

I to byl jeden z důvodů, proč okleštěné Československo nebylo možné v březnu 1939 hájit - protože to přesahovalo technické možnosti země - a Hitler to samozřejmě věděl.

Válka - přesto -  proběhla a skončila - německou porážkou, čeští Němci museli i Svitavsko opustit.

Strach z toho, že by se tahle infarktová situace měla někdy v budoucnu opakovat, ale přetrval. A byl natolik silný, že vedl až k vybudování nové trati - právě té přes Vysočinu, tedy středem země, dál od hranic, na jihu i na severu.

Tolik historie. Proto máme z Prahy do Brna dvě tratě. Tu historickou, i tu relativně novou.

Křižanov je rychlíková zastávka sice malá, Křižanov sám je městečko, kvůli kterému by asi rychlíky opravdu zastavovat nemusely - ovšem : Už není zmíněno, že z Křižanova vede krátká přípojka do Velkého Meziříčí, města zhruba stejně velkého jako Žďár, a tedy druhého stejně významného centra okresu.

Odříznout patnáctitisícové město od rychlíků - to už je vážný zásah do jeho významu a dopravní obslužnosti.

Krom toho : Vysočina  je podnes vcelku řídce osídlenou oblastí, plnou lesů, luk a pastvin - a proto města jsou zde daleko od sebe. Nezastavuje-li rychlík v Křižanově, znamená to, že zastavuje buďto ve Žďáru, nebo až v Tišnově - to už je kousek před Brnem - a navzájem od sebe, i od Křižanova, pořádně daleko.

Prostě - hned nejméně dva velmi silné důvody, proč by měla rychlíková zastávka v Křižanově vždycky existovat, bez ohledu na to, kolik na ní vystupuje či nastupuje lidí.

Asi jako pošty je nutno mít i v obcích, kde se ekonomicky nemohou vyplatit - prostě proto, že si platíme stát jako takový - a ten má zase za úkol vytvořit státní struktury po celém území státu - tak, aby nebylo odříznutých a těžko dostupných oblastí a aby se lidé všude snadno dostali ke státním službám - tedy především poště, dráze a policii. Protože ty mají sloužit všem občanům - jinak tady nemusejí být. A nemusejí-li tu být, pak tu ovšem nemusí být ani stát jako takový - a nemusíme nikomu platit daně.

 Zrušit rychlíkovou zastávku v Křižanově - je projevem nejen naprosté neznalosti místních poměrů, ale i necitlivosti a bezohlednosti k nejběžnějším potřebám občanů, nota bene za situace, kdy to státní správu prakticky nic nestojí - protože jestli rychlík zastaví nebo ne, když tam stejně projíždí, je už za jedny peníze.

Sobotka nedávno horoval pro odvolání Dana Ťoka z postu ministra dopravy - nevím, jaké důvody k tomu uváděl - ovšem tohle by rozhodně jeden možný důvod mohl být. Neboť nejen dálnice představují u nás dopravu. Železnice pochopitelně rovněž. A rušit tradiční zastávky na tradičních tratích, ohrožovat tím obslužnost celého regionu a nedbat ani na protesty místních obyvatel - to už je arogance, která by ministrovi v demokratické zemi mohla zlomit vaz. Zvláště pak za situace, kdy se tím fakticky nic neušetří - a naštvou se tisíce lidí.

Demonstrujícím v Křižanově měl někdo jasně říci : Poděkujte hnutí ANO, které ministerstvo dopravy - stejně jako ministerstvo spravedlnosti - spravuje.

Mimochodem, ta tupá arogance, naprostá neznalost místních poměrů, programová ignorace vůle občanů - voličů - to je něco, co z resortu spravedlnosti moc dobře známe - a - jak vidět - nebude to asi výsada jen ministerstva spravedlnosti, ostatně, tupci a arogantní nevzdělanci, jedině ochotní spolupracovat s Babišem, budou asi všichni jednoho - a velmi podobného - druhu.

Takové rozhodnutí - jako v Křižanově - mohou činit jen osoby jednak nevzdělané, jednak programově hluché k potřebám občanů - a zaměřené výhradně na svou osobní kariéru, přičemž mají (naivně) za to, že tahle skupina občanů (jednou obyvatelé kraje kolem Křižanova, jindy osoby poškozené státní justicí či jinými státními orgány) je v této kariéře nemůže momentálně ohrozit.

Kolikrát už jsem viděl za svůj život přímo v praxi naivitu takových počtů a odhadů !! A ti, co z nich vycházeli - jsou všichni na smetišti dějin.

______________

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10118379000-udalosti-v-regionech-praha/216411000141227-udalosti-v-regionech/video/512752

__________________

            

__________________

__________________

 

 

__________________