Bonus, na který nedosáhnete
- Details
- Created: Monday, 28 April 2025 04:40
- Written by Ing. Jiří Fiala
- Hits: 1105
Ty rozdává vláda nejraději.
Jak jsem se přesvědčil, sleva na dopravu pro důchodce, resp. osoby nad 65 let věku - je vcelku na nic, když se vůbec nedostanete do autobusu.
A k tomu, abyste se tam dostali, potřebujete internet a internetové bankovnictví, jinak si lístek na řadu spojů vůbec nekoupíte. Z bonusu se tak snadno může stát ponižující pokoření, kdy přijdete na autobus, řádně ohlášený jízdním řádem - a ten Vás vůbec nevezme dovnitř, přestože má volná místa, protože nemáte předem na internetu zakopený lístek.
Autobusová doprava, zamýšlená hlavně pro ty, co na auto nemají nebo je zájem na tom, aby moc neřídili (důchodci v první řadě), se tak stává de facto neveřejnou a dostupnou jen skupině lidí, používající - a mající v telefonu - internetové bankovnictví. Myslíte, že to je dnes každý ?
Velký omyl, řada lidí nemá internet vůbec, další nemají internetové bankovnictví, další ho mají, ale ne v telefonu, a tak dále.
Ze slibované výhody se tak stává spíše plivnutí do obličeje. A pokořující vzpomínka, že nejste plnohodnotným občanem, kterého už nepustí ani do autobusu.
Pak se někdo může divit, proč důchodci volí hlavně opozici.
________________
Dopis hejtmanovi JĆ kraje.
________
Vážený pan hejtman JČ kraje
MUDr. Martin Kuba
NEDOSTUPNOST AUTOBUSOVÉ DOPRAVY – VÝSMĚCH DŮCHODCŮM
Vážený pane hejtmane,
Ač nejsem z Vašeho kraje, chtěl jsem jet dnes z Vimperka do Prahy, vracejíc se z výletu na Šumavu.
Konkrétně jsem chtěl jet z Vimperka, autobusem ve 12.15. (Polský Flixbus, řidiči byli (asi) Poláci). Byl jsem však nemile překvapen tím, že jsem se do autobusu vůbec nedostal (ač místa měl), protože jsem neměl předem zakoupenou jízdenku na internetu.
Dovoluji si upozornit, že ne každý internet má, ne každý ho má v mobilu, ne každý má mobil, ne každý ho má s sebou a ne každý s ním umí zacházet tak, aby si mohl přes mobil na místě jízdenku koupit.. A řekl bych také, že se vzdalujícím se ročníkem narození přibývá těch, kteří toto nezvládají nebo nepovažují za své životní poslání.
Jinými slovy : Slevy pro důchodce na autobusy jsou vlastně výsměchem, protože většina z nich jich nikdy nevyužije, protože si je neumí technicky zajistit. Do autobusů takto obsazovaných se prostě nikdy nedostanou, a buďto budou sedět doma, anebo jezdit jinak, třeba svými auty, což taky není nejbezpečnější.
Autobusová doprava se tak stává pro nemalou část veřejnosti naprosto nedostupnou. A to zejména pro ty, kterým je především – už vzhledem k věku - určena.
Navhuji Vám proto zavést jednoduché opatření. Především : V jízdních řádech je naprosto nezbytné vyznačit ty spoje, které jsou povinně místenkové přes internet, případně je z jízdního řádu rovnou vypustit, protože cestující bez internetu se do nich vůbec nedostane, což je otevřená diskriminace a segregace veřejnosti.
Není to pak tedy veřejná doprava, ale soukromá zájmová dopravu sdruženců kolem internetu, kteří si bez něj nedovedou život představit. Doprava, ze které jsou osoby bez internetu či zájmu o něj automaticky předem vyloučeny.
Dále navrhuji, aby bylo vydáno nařízení o POVINNÉ RESERVACI MÍST PRO OSOBY BEZ INTERNETU, a tedy bez předem zakoupených lístků či místenek, a to nejméně v rozsahu jedné třetiny všech míst, s tím, že pokud budou na nástupišti čekat cestující bez lístku předem zakoupeného, mají tito přednost a dopravce je musí přepravit na úkor míst již zakoupených přes internet, která na místě zruší.
Tak, aby každý, kdo přijde na odjezd v jízdním řádu avizovaného spoje, měl šanci také odjet, a to přednostně před všemi reservacemi, protože svou přítomností dává jasně najevo urgentnost svého požadavku (a ne že někde od kávy doma může dotyčný reservace zadávat i měnit podle liosti, až do odjezdu autobusu).
Společnosti pak, které nebudou tato nařízení respektovat, dostanou jednak mastnou pokutu, jednak budou z veřejného jízdního řádu neprodleně smazány a vyřazeny - tak, aby nemohly klamat veřejnost a slibovat jim přepravu, která ve skutečnosti neexistuje.
Současně vyjadřuji svůj nemalý údiv nad ubohou dopravní obslužností celých oblastí – viz Vimperk, což není zas tak malé město – a v neděli se do Prahy busem celý den, až do pozdního odpoledne, prakticky nedostanete.
Dále mi dovolte, abych slevu důchodcům na dopravném, které většina z nich nikdy nemůže využít, nazval chytráctvím a krátkozrakou podvodnou lacinou předvolební propagandou.
S pozdravem
Ing. Jiří Fiala, Košík 91
________________________
Dobrý den, pane Fialo,
je nám líto, za dopravní úřad Jihočeského kraje, že jste nespokojen s dopravní obslužností našeho kraje a že jste měl komplikace při odjezdu autobusu z Vimperka směrem na Prahu. Webový portál IDOS, který využívá většina obyvatel, obsahuje přehled několika dopravců (soukromých) včetně dopravců, kteří jsou smluvně dotováni Jihočeským krajem a vyjíždějí z Vimperka a okolí na Prahu. Příkladem uvádím dopravce ČSAD se dvěma přestupy na Prahu ve 12:05 hod. Dalším dopravcem, který obsluhuje víkendové linky směrem do Prahy je DamiTour, který odjíždí v 10:10 hod a 13:50 hod a později ještě dopravce Švarctrans s odjezdem v čase 16:15 hod a BUSLine v 16:35 hod. Z hlediska dopravních potřeb Jihočeského kraje se budeme zabývat Vašim podnětem-množství linek (sobotní a nedělní provoz), nicméně dálkové a mezinárodní linky většinou obsluhují soukromé společnosti vzhledem k absenci smluvně vázáných dotací a finanční podpory od kraje.
K Vašemu problému s dopravcem Flixbus konstatujeme, že jste měl zájem o dopravu mezinárodní linkou WARSZAWA (PL) - SALZBURG (A) s odjezdem ve 12:15 hod z Vimperku soukromým dopravcem. Tato mezinárodní linka nespadá pod správu Jihočeský kraje, ale patří pod správu Ministerstva dopravy České republiky jako mezinárodní soukromá doprava. Vzhledem k soukromému sektoru dopravců a jejich volnému přístupu na trh nelze z pozice dopravního úřadu Jihočeského kraje ovlivnit systém objednávek jízdenek, neboť zákon ani nařízení nezakazuje elektronický nákup jízdenek, který je rozšířený v podstatě na všechny druhy dopravy včetně dotovaných linek smluvně vázaných s krajem.
Děkuji za pochopení.
S pozdravem
|
Ing. Jaromír Horvát |
__________________________
__________________________
____________________________
____________________________